Sinds 2009 verplicht de Europese ePrivacy-richtlijn websites om een expliciete toestemming te verkrijgen alvorens cookies te plaatsen, behalve voor cookies die als “strikt noodzakelijk” worden beschouwd (artikel 5, § 3 van Richtlijn 2002/58/EG).
Het oorspronkelijke doel was duidelijk: gebruikers terug controle geven over hun persoonsgegevens. Maar in de praktijk is het mechanisme uitgemond in een routine van quasi-automatische klikken, tegenwoordig bekend als “toestemmingsmoeheid”.
Gezien deze afwijking stelt de Europese Commissie een hervorming voor die de procedures voor zowel gebruikers als bedrijven wil vereenvoudigen, terwijl het fundamentele recht op gegevensbescherming wordt gehandhaafd (artikel 8 van het Handvest van de grondrechten van de EU en AVG).
Het huidige kader is afgeleid van de ePrivacy-richtlijn uit 2002, gewijzigd in 2009, en de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG).
Concreet vereist elke cookie die niet “strikt noodzakelijk” is (bijvoorbeeld voor statistische analyse of gerichte reclame) een voorafgaande, vrije, geïnformeerde en specifieke toestemming.
Dit regime heeft geleid tot een wildgroei aan banners, met verschillende gevolgen:
In een mededeling van 16 september 2025 schetst de Europese Commissie een gecentraliseerd mechanisme:
Het beoogde doel is tweeledig:
Doel | Verwacht effect |
Vermindering van de “toestemmingsmoeheid” | Minder klikken, een vlottere ervaring voor de internetgebruiker. |
Administratieve vereenvoudiging | Minder banners en updates voor bedrijven, tijds- en kostenbesparingen. |
Deze hervorming maakt deel uit van het “Digital Omnibus”-programma, verwacht in december 2025, en beoogt een vermindering van 25% van de administratieve lasten in Europa, zelfs 35% voor KMO's.
Hoewel de vereenvoudiging de digitale sector aanspreekt, maken verschillende ngo's gespecialiseerd in de bescherming van de privacy zich zorgen.
Volgens European Digital Rights (EDRi) zou het verbreden van het begrip “essentiële” cookies een opening kunnen creëren voor gerichte reclame, door de expliciete toestemming die door de AVG wordt vereist te verzwakken (artikel 7).
De uitdaging is dus om de categorieën cookies die zouden kunnen worden vrijgesteld voorzichtig te herdefiniëren, waarbij ervoor wordt gezorgd dat het doel “strikt noodzakelijk” niet te ruim wordt geïnterpreteerd.
Voor bedrijven, inclusief accountantskantoren, zijn de implicaties meervoudig:
Voor accountants biedt dit project de mogelijkheid:
Kernpunt | Huidige situatie | Voorgenomen hervorming |
Wettelijke basis | ePrivacy-richtlijn (2002/58/EG gewijzigd) + AVG | Integratie in het Digital Omnibus-project |
Toestemming | Per website te verkrijgen, behalve voor strikt noodzakelijke cookies | Voorkeuren eenmalig geregistreerd (browser of centraal hulpmiddel) |
Lasten voor bedrijven | Continue update van banners, AVG-documentatie | Geschatte vermindering van 25% van de administratieve kosten (35% voor KMO's) |
Risico voor de privacy | Expliciete toestemming vereist | Vrees voor een te ruime uitbreiding van de “essentiële” cookies |
De aangekondigde Europese hervorming beoogt de behandeling van de toestemming voor cookies te vereenvoudigen, de administratieve last te verminderen en de gebruikerservaring te verbeteren. Het vereist echter wel juridische waakzaamheid, zodat de bescherming van persoonsgegevens, gegarandeerd door de AVG en het Handvest van de grondrechten van de EU, niet wordt verzwakt.
Voor accountants is de uitdaging tweeledig: bedrijven begeleiden bij de aanpassing van hun werkwijzen en aandacht blijven besteden aan de balans tussen vereenvoudiging en juridische conformiteit.
Wettelijke referenties en bronnen